سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نیستان

 امام محمد باقر(ع)

 چون علمی را شنیدید آن را بکار بندید.

بدترین پدران کسانی هستند که در نیکی به فرزندان خود افراط میکنند و آنان را بیش از حد مصلحت مورد مهر و محبت خود قرار میدهند.

 


نوشته شده در یکشنبه 89/8/23ساعت 3:26 عصر توسط همسفر خورشید نظرات ( ) |

 

در انتظار فرصت، عمری تباه کردم

فرصت جوانی ام بود، من اشتباه کردم

 


نوشته شده در چهارشنبه 89/8/12ساعت 3:45 عصر توسط همسفر خورشید نظرات ( ) |

چند سال قبل حاج اقا مجتبی تهرانی در یکی از سخنرانیهایشان فرمودند:

ریشه تمام معاصی یکی  از این دو قوه است :   غضب  و   شهوت .چنانچه بتوانیم این دو را کنترل کنیم خیلی از مشکلات اعم از اخلاقی واجتماعی و...حل خواهد شد .

البته توضیحات مفصلی در مورد چگونگی ارتباط گناهان با این دو فرمودند که الان یادم نیست . برای من  کنترل غضب خیلی سخت بود .

یعنی راستش را بخواهید راهش را نمیدانستم  و از آنجا که تف به ریا!  الله یهدی من یشاء (که به زعم من یعنی هر که را که طالب هدایت است هدایت میکند) چند ماه بعد حدیثی از حضرت علی (علیه السلام) دیدم که برایم بسیار شیرین ودلنشین بود.جواب سوالی بود که گوشه ذهنم جا خوش کرده بود.

 

به هنگام خشم       نه تصمیم    نه تنبیه   نه دستور!

 

کاربردیتر از این امکان نداشت!

 

این روزها که گاهی قند عسل خیلی اذیت میکند و حسابی کلافه ام میکند  و از کوره درمیروم و تند برخورد میکنم  گویا لازم است این حدیث را روی برگه ای بنویسم و جلوی چشمم بگذارم تا حداقل تمرینی مجدد باشد برای کظم غیظ  شاید هم ....


نوشته شده در یکشنبه 89/8/9ساعت 5:27 عصر توسط همسفر خورشید نظرات ( ) |

 

آدمی در زندگی غالبا در اثر مرعوب شدن یا مجذوب شدن دچار لغزش میشود. آنانکه میلغزند یا مرعوب اند یا مجذوب. به آنکه در برابر عظمت زیبایی و دلربایی چیزی مفتون شده و خود را باخته میگوییم مجذوب. به آنکه در برابر صفوت و سیطره ی قدرتی خود را باخته میگوییم مرعوب.

آدمی که خود را نبازد به این زودی ها دچار لغزش نمیشود. این یک نکته ی عالی اسلامی است.

مسلمان حق ندارد در برابر هیچ چیز خود را ببازد. البته او به حکم اینکه انسان است، از چیزهای خوب خوشش می آید؛ اما خوش آمدن یک مطلب است، مجذوب شدن و خودباختن و عنان اراده را از کف دادن مطلب دیگر. این دو معمولا با هم خلط میشوند. به جوان، دختر، پسر، زن و مرد میگویی در برابر این ظواهر فریبنده ی حیات اینقدر پای خود را روی همه چیز نگذار؛ میگوید: مگر من آدم نیستم و دل ندارم؟ این درست؛ بنده هم دل دارم، شما هم دل داری، اما اراده را نگه دار و خوددار باش. ببین این چیزی که تو از آن خوشش می آید تا چه اندازه برایت سودمند و تا چه اندازه مضر است؟ ببین اگر سودمند است از چه راهی میتوانی آن را به دست آوری؛ از راه حلال یا حرام؟ از راه شرافتمندانه یا از راه غیرشرافتمندانه؟

نکته در اینجاست: خود را نباز!

 

شهید آیت ا... دکتر بهشتی

 


نوشته شده در شنبه 89/8/1ساعت 6:1 عصر توسط همسفر خورشید نظرات ( ) |



Design by : Pichak